top of page

Ford Excursion 7,3 Powerstroke med 4r100 automat - 2000 mod.

Oppdatert: 10. apr.



Denne er ment å være vår hovedbruksbil, spesielt på litt lengre avstander. En fantastisk kjøre komfort, samt at den har stor kapasitet til å trekke tunge tilhengere. This truck is meant to be our main workhorse, especially for longer trips. It offers an incredible driving comfort and has great towing capacity for heavy trailers.


Bilen er har fremdeles ikke "rundet" 200.000 km - noe som er ganske sjeldent på denne type biler. Og den er fri for gjennomrust, men har noe lakkrust som tidligere eier har forsøkt å gjøre noe med og flekklakkert. Så bilen vil nok om ikke lenge få en hel lakkering og da er det mye som "taler for" at den blir i gårdens farge - en slags bonderød. I forbindelse med lakkering så vil vi se om vi ikke også skal oppgradere bilen med i alle fall en ny støtfanger foran og kanskje nye breddere på hjulbuene sammen med stigtrinn. 7,3 Powerstroke har et veldig godt rykte på seg, men også den har rom for forbedringer. Og en av dem er det som heter "Pedalstal" og som sitter bakerst i V-en på toppen av motoren. Denne begynte plutselig å lekke noe voldsomt med olje på denne bilen. Det er ganske mye jobb å bytte denne og da tenker vi at vi samtidig skal ta noen oppgraderinger. Motorer fra perioden1999,5 - 2000 er så langt vi vet den beste perioden ift. holdbarhet - og særlig når en skal hente mer krefter. Så da vi valgte å kjøpe en 2000 mod. var det veldig bevisst. Så nå vil det bli en oppgradering med en annen type "pedalstal", oppgraderte "down-pipes", ny turbo, nye injectorer, ny høytrykkspumpe, nye glødeplugger og nytt gløderele. Også er det sikkert noe mer. Vi skal i alle fall poste hva vi gjør og hva som blir resultatet - så følg med.

It still hasn’t even hit 200,000 km (about 124,000 miles), which is pretty rare for a truck of this type. It’s free of structural rust, but there are some surface rust spots that the previous owner tried to touch up with spot-painting. So, it’s probably not too long before we give it a full respray—and chances are, it’ll be in the farm’s signature color: a kind of deep country red.

While we’re at it, we’re also planning to upgrade a few things—at the very least, a new front bumper, possibly wider fender flares, and new side steps.

The 7.3 Powerstroke has a solid reputation, but there’s always room for improvement. One known issue is the “pedestal,” which sits at the back in the V of the engine. Ours Powerstroke suddenly started leaking oil like crazy.

Replacing it is a big job, so while we’re in there, we figured we might as well do some upgrades. From everything we’ve read and heard, the engines from mid-1999 including 2000 are the most reliable—especially if you’re planning to get more power out of them. So buying a 2000 model was a very intentional decision.

Now we’re going for an upgraded pedestal, better downpipes, a new turbo, new injectors, a new high-pressure oil pump, new glow plugs, and a new glow plug relay. Probably more stuff too—we’ll see as we go.

We’ll definitely be posting updates on everything we do and how it turns out—so stay tuned!


 
 
 

Comentarios


bottom of page