Henry - Ford E-350 by Cabriolèt 1989
- post75038
- 31. jan. 2023
- 3 min lesing
Oppdatert: 10. apr.
Henry ble spesialbygd til gamle Arnardo i sirkus Arnardo i 1989 av et firma som het Cabriolèt i USA. Bilen er bygget på et Ford E-350 Cutaway chassie. "Henry was custom-built for old Arnardo in Circus Arnardo in 1989 by a company called Cabriolèt in the USA. The vehicle is built on a Ford E-350 Cutaway chassis."

Henry ble spesialbygget til "gamle" Arnardo - Sirkus Kongen. Utgangspunktet var en Ford E-350 "Cutaway Chassie" med 7,3 L IDI diesel og automat. Men Arnardo hadde en egen kravliste og ønsket 4-hjulstrekk pga vinteren i Norge. Så da ble bilen sendt til et firma som het Pathfinder hvor dette ble gjort. Bilen skulle registreres i Norge etter datidens krav om 12 tonn totalvekt - noe som innebar at bilen måtte klare å akselerere på en maks tid i en viss stigning med totalvekt. Så da startet ytterligere ombygninger. Til tross for at 7,3 L IDI motoren ikke kunne leveres med Turbo før i 1993 så har Henry det og den er spesifisert til 275 hk. i vognkortet. En historie sier at dette er en industrimotor, men så langt har det ikke latt seg verifisere. Videre ble den automatiske girkassen skiftet ut med en 4 trinns manuell girkasse og 2-speed bakaksling ble montert. Med 4-hjulstrekken innkoblet må den være kun i den posisjonen som gir samme utveksling som framakslingen. Det betyr at den har 4 gir i lavserien når 4-hjulstrekken er innkoblet og 8 gir i høyserien når den bare er på bakhjulstrekk. Altså 12 gir totalt. Alt dette styres med 3 forskjellige girspaker.
RESTAURERING
Henry skal nå total restaureres og jobben var planlagt å starte vinteren 2024/2025. Men vi har dessverre måtte utsette det på grunn av uforutsette hendelser. Men "Henry" har topp prioritet, så i løpet ab 2025 vil en total restaurering begynne. Om den skal få noen ytterligere modifiseringer er ikke bestemt enda, men den skal i alle fall få et karosseri løft slik at ramma også kan få en skikkelig gjennomgang. Drømmen er å galvanisere denne, samt overhale begge akslinger, styring, dempere og fjæring samt se på motor og girkasse. Det er ikke mye rust på Henry, men mye taler for at det som er i glassfiber må monteres på nytt sammen med det som er i metall. Videre må hele interiøret nytt og til slutt må det hele "krones" med en ny lakk. Henry – The Story of a One-of-a-Kind Circus Rig
Henry was custom-built for the legendary "old" Arnardo – the King of the Circus – back in 1989. The base vehicle was a Ford E-350 Cutaway Chassis with a 7.3L IDI diesel engine and automatic transmission.
However, Arnardo had his own list of special requirements, including four-wheel drive to handle the harsh Norwegian winters.
So the vehicle was shipped to a company called Pathfinder, where the 4WD conversion was carried out.
To register the vehicle in Norway under the regulations at the time, it had to meet the requirements for a 12-ton gross vehicle weight. That meant it had to be able to accelerate within a set time on a specific incline – fully loaded. This triggered even more modifications.
Even though the 7.3L IDI engine wasn’t officially available with a turbo until 1993, Henry has one – and it’s listed at 275 horsepower on the registration papers. One story claims it’s an industrial engine, but that’s never been confirmed.
The automatic transmission was replaced with a 4-speed manual gearbox, and a 2-speed rear axle was installed.
When the 4WD is engaged, it must be in the range that matches the front axle’s gear ratio.
This means the truck has 4 gears in low range with 4WD engaged, and 8 gears in high range when running in rear-wheel drive – totaling 12 gears altogether. All of this is operated using three separate gear levers.
RESTORATION
Henry is now set for a full restoration. The project was originally planned to start in the winter of 2024/2025, but unforeseen events have caused a delay.
Still, Henry remains a top priority, and the full restoration is expected to kick off sometime in 2025.
It hasn’t yet been decided whether the vehicle will receive any additional modifications, but a body lift is definitely in the plans, allowing for a thorough inspection and overhaul of the frame. The dream is to have the frame galvanized, and to refurbish both axles, the steering, shocks, and suspension, as well as review the engine and gearbox.
There isn’t much rust on Henry, but much of the fiberglass and metal bodywork will likely need to be refitted. The entire interior needs to be redone, and to top it all off – a brand-new paint job will crown the finished product.
Bilder
Noe oppdatering
Comments